Saturday, November 28, 2009

Majlis Graduasi


Pagi 21 Oktober 2009, bertempat di Dewan Terbuka SMK Seksyen 3, Bandar Kinrara, berlangsung Majlis Graduasi pelajar-pelajar Tingkatan Lima yang bakal meninggalkan sekolah tidak lama lagi. Dalam majlis tersebut pelajar-pelajar lengkap memakai jubah graduan dengan disaksikan oleh ibu bapa masing-masing. Tetamu khas, pegawai PPD Petaling Perdana, bersama-sama dengan pengetua dan barisan penolong kanan turut lengkap berjubah. Setiap pelajar naik ke pentas untuk menerima sijil sambil gambar mereka dirakam.
Majlis graduasi adalah satu trend baru dalam dunia persekolahan. Banyak sekolah telah mengambil inisiatif untuk menganjurkannya kerana untuk memberi penghargaan kepada semua murid tingkatan lima tanpa mengira pencapaian akademik, rekod disiplin , keaktifan dan sebagainya. Pencapaian yang diambil kira pada hari itu ialah, mereka telah berjaya mengharungi dunia persekolahan selama sebelas tahun seperti yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Jadi, setiap orang berhak untuk meraikan kejayaan tersebut.
Majlis tersebut berlangsung dengan penuh kemeriahan dan keceriaan jelas terpamer di wajah setiap “graduan”. Mereka berpakaian formal (bukan uniform sekolah), lelaki berkemeja lengan panjang dan bertai, manakala perempuan berbaju kurung dan blaus, disaluti pula dengan jubah berwarna merun. Keadaan itu menggambarkan bahawa mereka selepas ini bukan lagi seorang pelajar sekolah, tetapi seorang anggota masyarakat yang akan menentukan untung nasib mereka sendiri.

No comments: